דו"ח המבקר – התגובות • "ניהול חובבני של משק הדיור"

צבי הדס No Comments on דו"ח המבקר – התגובות • "ניהול חובבני של משק הדיור"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

תנועת ש״ס: דו״ח מבקר המדינה מוכיח את מה שהיה ברור מלכתחילה, לא היו אנשים בעלי נסיון ויכולת ביצועית בהגה ההנהגה. והתוצאה הייתה, ניהול חובבני וחסר אחריות. ש״ס תדרוש את תיק הפנים בשילוב מנהל מקרקעי ישראל שיאפשר ליו״ר התנועה אריה דרעי לשחזר את הישגיו כשר הפנים כאשר פעל יחד עם אריק שרון ז״ל בשנות ה-90 לאכלוס מיליון העולים מרוסיה, ללא ועדות וללא פוסטים בפייסבוק. רק עם יכולת ביצועית ועבודה קשה ניתן לעשות מהפכה אמיתית. רק כך יוכל כל זוג צעיר לקנות דירה.

דו"ח מבקר המדינה: מחיר הדירות עלה ב-55%, כולם אשמים

'יש עתיד' מברכת על דוח מבקר המדינה שהתפרסם היום. מדובר בדוח חשוב החוקר שנים של כישלון והזנחה של נתניהו בטיפול בבעיות הדיור בישראל וראוי שהציבור יידע מי אחראי למשבר הדיור הלאומי. במשך שנים הממשלות בישראל הביטו מהצד על משבר הדיור המתעצם ולא עשו דבר כדי לפתור את המשבר, שהפך לאיום אסטרטגי על דור שלם של צעירים שכבר מאבדים את האמונה שיום אחד תהיה להם דירה. כל מה שאמרנו כל השנה האחרונה נמצא בדו"ח הזה, שחור על גבי לבן.
עכשיו זו כבר לא טענה של מפלגה אחת נגד מפלגה אחרת, זה דו"ח רשמי של מבקר המדינה שנותן גיבוי לכל הטענות שלנו – משבר הדיור בישראל הוא תוצאה ישירה של ההזנחה של נתניהו והליכוד.

רשות מקרקעי ישראל: עיקר דו"ח מבקר המדינה עוסק בתקופה שעד דצמבר 2013. מבקר המדינה עצמו קובע בדוח שמאז 2012 עומדת הרשות ביעדי השיווק והתכנון שהוצבו לה. לליקויים שפורסמו בדו"ח והם בתחום אחריות רשות מקרקעי ישראל גובשו פתרונות וניתן מענה. רשות מקרקעי ישראל נוקטת בפעולות ואמצעים להתמודדות עם הגדלת ההיצע ופרסום שיווקים. תוצאות צעדים אלה בולטות וברורות ובין היתר כוללות שיווק 50 אלף יחידות דיור בשנת 2014, מספר שיא של שיווקים שנתיים, מאז הקמת מנהל מקרקעי ישראל. הרשות יזמה קידום הסכמי גג עם רשויות מקומיות המניבים עשרות אלפי דירות באזורי הביקוש, קידום פינוי מחנות צה"ל ממרכזי הערים לטובת בניית שכונות חדשות בהיקפים של עשרות אלפי יחידות דיור, פינוי שדה דב ועוד. מעבר לתוספת יחידות הדיור האחרונות השפעת צעדים אלה על השוק תהיה מכרעת בשנים הקרובות.

משרד הבינוי:"דוח מבקר המדינה שפורסם היום היה נכון לתחילת 2013. הנקודות והנושאים שמעלה המבקר טופלו ותוקנו מאז כמעט כולן, ולכן הדוח אינו רלבנטי להיום. שר הבינוי אורי אריאל פנה למבקר המדינה לעשות דוח השלמה ומעקב אחר התיקונים לשנים 2013-14.

ממפלגת כולנו בראשות משה כחלון נמסר כי דוח מבקר המדינה בעניין קטסטרופת הדיור הוא תעודת נכשל לברית יוקר המחיה: נתניהו-לפיד-בנט. לדבריהם מדובר בכישלון ניהולי ופוליטי חמור שעלה לכל זוג צעיר עשרות אלפי שקלים שאין לו ממילא."

מהבית היהודי נמסר כי דו"ח המבקר מוכיח ששר הבינוי אורי אריאל והבית היהודי זיהה נכון את הכשלים עם כניסתו לתפקיד וידע לפעול לתיקון נזקים של שנים.
מדיניותו של השר אריאל שהביא לשיא שיווקים מאז קום המדינה של מעל 50,000 דירות,יזם והפעיל את תכנית מחיר מטרה, חתם על הסכמי גג עם הרשויות המקומיות, שילש את המלאי התכנוני וקידם את תכנית נתיב לדירה היא הפיתרון היחיד לבעיית הדיור."

נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל מסר: "הדו"ח מאשש את הטענה של התאחדות בוני הארץ, לפיה, הפכו חלק גדול מראשי הרשויות המוניציפאליות לחסם מרכזי של תחום הדיור. מבקר קובע שהרשויות מכשילות וכושלות בטיפול בתחום זה משלב התכנון ועד הביצוע ואינן עומדות במחויבותן לקדם בניה לדיור. כך למשל, רק ל-22% מהרשויות המקומיות יש תוכנית בניה שנכתבה לפני שנת 2000. המבקר מאשר גם כי הרשויות מתנגדות לבניית דירות, מעכבות פיתוח, שהינה הבסיס המחוייב במציאות לשם אכלוס דירות, ונוקטות בסחבת בהוצאות היתרי בניה. התנהלות זו מביאה לכך שרוב תוכניות הממשלה לטיפול במשבר הדיור נותרו על הנייר. לכן, אנו חוזרים וקוראים שוב למחוקק לקבוע כללים שיכפו על ראשי ערים לקדם בנייה למגורים".

ח"כ דני דנון אמר כי "דו"ח הדיור מוכיח כי בעיית המשילות בשלטון הישראלי פגעה בנושא הדיור בצורה קשה ותושבי מדינת ישראל הפכו לבני ערובה בעניין זה. בממשלה הבאה חייבים לשמר ציר ברור שבו ראש הממשלה- שר האוצר- שר הבינוי והשיכון יהיו מתנועת הליכוד. רק כך נוכל ליישם את הרפורמות הנדרשות" אמר ח"כ דני דנון (הליכוד) בהתייחסותו לדו"ח מבקר המדינה.

משרד הפנים הודיע כי הוא מתייחס ברצינות רבה לדוח מבקר המדינה בנושא הדיור שעוסק בהתנהלות מוסדות המדינה, בשנים 2005 עד 2013. כבר במהלך עריכת הביקורת החל המשרד לטפל בהערות מבקר המדינה שמתייחסות לנושאים שבתחום אחריות המשרד. הנתונים ההשוואתיים מלמדים על גידול משמעותי בכמות יחידות הדיור שאושרו ע"י מוסדות התכנון. כך לדוגמה בשנת 2011 מוסדות התכנון אישרו כ- 33,000 יחידות דיור בלבד, והחל משנת 2012 קוצר משמעותית משך זמן הטיפול בתוכניות למגורים ואושרו בשנת 2012 כ- 64,000 יחידות דיור, ב 2013 כ-75,000 ובשנת 2014 כ- 64,000 יחידות דיור. היעד ל-2015 יעמוד על 80,000 יח"ד.

תגובת חה״כ מירי רגב לדוח המבקר בנושא הדיור: ״דוח המבקר חידד את חשיבות הגורם המתכלל לבעית הדיור ואכן יושב ראש קבינט הדיור הלאומי, יאיר לפיד, נכשל בתפקידו. ראש הממשלה מינה את לפיד לתפקיד ראש קבינט הדיור והעניק לו סמכויות רחבות. לפיד לא מימש את סמכויותיו ולא סיפק את הסחורה-אין עתיד חברתי עם יש עתיד. רוב הטענות שעלו בדוח טופלו, אני יכולה לומר בבטחון שבשנה האחרונה אישרתי חוקי תכנון ובניה שמקצרים תהליכים וכופים על הממשלה יעדים חברתיים בדמות דיור בר השגה. אין לי ספק שבממשלה הבאה ראש הממשלה ימנה את האנשים הנכונים שיטפלו בבעית הדיור ויורידו את מחירי הדיור.״

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אומרת כי האזרחים והאזרחיות בישראל לא צריכים את דו"ח המבקר כדי לגלות את המימדים הקטסטרופליים של משבר הדיור, הם חווים אותם על בשרם מדי חודש. נתניהו הפך דור שלם של צעירים לחסרי יכולת להגיע לדירה, הפך אותם לתלויים ביכולת הכלכלית של הוריהם וברצונם הטוב וגזל מהם את היכולת לבנות עתיד נורמלי עבור עצמם ועבור ילדיהם. "דו"ח המבקר הוא כתב אישום חסר תקדים נגד נתניהו וכל מי שהיה שותף לממשלות האחרונות בהובלתו. הדו"ח, המצביע על כשלון של שתי ממשלות נתניהו בהליכי התכנון והשיווק, מציג נתונים בלתי נתפסים על נסיקת מחירי הדיור ומוכיח שהם נבעו מהזנחה פושעת ומתת-תפקוד מחפיר של הממשלה והעומד בראשה. היום ברור יותר מתמיד – אסור שנרשה לאיש הזה להמשיך להחריב לנו את המדינה, הוא חייב ללכת הביתה. והדרך היחידה להראות לו את הדלת היא להצביע רק למי שמתחייב לא לתת יד לממשלה נוספת בראשותו."



0 תגובות